Friday, January 7, 2011

Sembang Kedai Kopi 1- sekadar berkongsi pendapat..

Salam all,

ada seorang hamba Allah ni, suatu hari tu aku dok minum kopi ngan dia. Tiba- tiba soalan dia bertanyakan kepada aku, "Patut ke kita refer Allah sebagai Tuhan?" Dan dia bagi contoh macam ni-(situasi nak nasihat anak or sesape je), "Nak, jangan cakap bohong, nanti Tuhan marah..." So, pertanyaan dia tu yang membuatkan aku berfikir seperti seorang alim gamaknya. Well, aku ni mana ada tauliah untuk keluarkan fatwa kan. Silap2 kena tangkap, naya. Tapi perbualan dan pertanyaan pada hari tu hanya sekadar berkongsi pendapat, tidak lebih dari itu.

Katanya, kita tidak sepatutnya menamakan Allah sebagai Tuhan seperti kes di atas. Sebabnya, Tuhan ada banyak tetapi Allah hanya satu (esa). Sebagai seorang Islam, kita hanya mentaati Allah Yang Esa. Sedangkan Tuhan itu boleh kita refer kepada tuhan- tuhan anutan agama lain. Untuk memperkuatkan hujahan dia, dia terjemahkan kalimah Syahadah kat aku,

"Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah."

Atas faktor terjemahan ni la yang menguatkan hujahan dia yang kita sepatutnya dan seelok- eloknya tidak menggunakan perkataan Tuhan tetapi menggunakan kalimah Allah dalam perbualan seharian.

Dia menambah, sama jugak dengan perkataan sembahyang. Kita perlu gunakan perkataan solat. Kalau perkataan sembahyang tu, apa yang kita sembah?? (sembah yang ????.....)

Aku hanya mengangguk2kan kepala tanda bersetuju dengan hujahan dia dengan alasan taknak dia bukak bab2 yang susah kita sebagai manusia normal ni nak berfikir. Bagi aku takde salahnya kalau kita gunakan perkataan Allah dalam bicara seharian kita. Setidak2nya secara tak langsung kita berzikir kan.. Eh? Ye ke? Entahlah.. Sebagai manusia yang mampu berfikir, kita amalkan je la apa yang kita rasa betul. Asalkan berlandaskan syariah dan sunnah.

Wallahua'lam..


No comments:

Post a Comment